Profilskole

Nyager Skole er profilskole

Nyager Skole er profilskole med fokus på projektbaseret læring og STEAM – herunder styrkelse af kompetencer inden for de naturvidenskabelige og kreative fag i et tværfagligt samarbejde.

På Nyager Skole ønsker vi at få skolen ud i virkeligheden – og virkeligheden ind skolen. Vi ønsker med andre ord en fremtid for skolens børn og unge, der byder på en endnu mere motiverende, aktiv, nysgerrig, undersøgende, varieret og meningsfuld skoledag, hvor eleverne har endnu mere indflydelse og medbestemmelse på egen læring.

Det betyder, at det tværfaglige, inddragende og projektbaserede i skolen gennem en række projektuger vil blive retningsgivende, aktualiserende og samlende for elevernes faglige læring i alle fagene.

På Nyager Skole ønsker vi en skoledag hvor virkelige problemstillinger udforskes, og hvor skolens børn og unge gennem innovative læringsprocesser og forskellige vinkler, reflekterer og kommer med bud på løsninger af små og store udfordringer - lokalt og globalt. Vi kan se, at det løfter børnenes læring, trivsel og udvikling og understøtter eleverne socialt og personligt og giver dem en opfattelse af dem selv som handlekraftige individer, der kan medvirke til at gøre en forskel.

På Nyager Skole har arbejdet med Fremtidens Skole gennem de seneste år været et centralt udviklingspunkt. Skolen har arbejdet projektbaseret gennem en årrække og har gjort sig en række værdifulde erfaringer i forhold til, hvordan det projektbaserede arbejde kan medvirke til en udvikling af elevens faglige, sociale og personlige kompetencer.

Som skole ønsker vi, at elevernes læring har en stærk kobling til virkeligheden og samfundet omkring os. På den baggrund har skolen gennem det sidste år gjort sig en række overvejelser i forhold til at lade denne dimension og didaktik stå i centrum for skolens arbejde.

På Nyager Skole har vi således 4 faste FOKUS-uger, hvor der sættes fokus på virkelighedsnære problemstillinger og arbejdes på tværs af de almindelige fagblokke. Her er nysgerrighed, undren og innovation udgangspunktet for elevernes problemstillinger og fremvisninger. I slutningen af ugen præsenteres elevernes tanker og løsninger så vidt muligt for et autentisk publikum – som betyder at publikum består af nogen, som kan bruge det der er arbejdet med til noget – eller som ved noget om det, de fortæller.

Virkelighedsnær didaktik og STEAM
På Nyager Skole sætter vi fokus på en mere undersøgende og virkelighedsnær didaktik gennem projektbaseret læring (PBL). KATA fonden er en almennyttig fond, og støttes bl.a. af Novo Nordiskfonden, Lundbeck fonden og Villum fonden.

I et samarbejde med KATA-fonden kompetenceudvikles hele skolens personale og der udvikles et fælles sprog og en fælles tilgang til arbejdet med projektbaseret læring. Herudover arbejdes der med en stærk faglig kobling med STEAM-fagene, hvor udvikling af natur- og kulturfagene i skolen bliver en stærk medspiller i udviklingen.

Her arbejder elever og voksne bl.a. med de 6 komponenter, der blandt andet styrker elevernes evne til at samarbejde og tænke problemløsende. De seks komponenter er: Engagerende spørgsmål, kickoff, elevskabte produktioner, autentisk samarbejde, udkast & respons samt fremvisning.

Ved at indgå lokale partnerskaber med eksempelvis virksomheder, kulturinstitutioner, det lokale plejehjem mm. arbejder eleverne med konkrete projekter og den virkelighedsnære tilgang til læring styrkes.

Målsætninger
Nyager Skole arbejder som profilskole målrettet med at opfylde Folkeskolens formål - herunder at fremme elevernes virkelyst, fantasi, erkendelse og tillid til egne muligheder samt baggrund for at tage stilling og handle. Skolen ønsker, at eleverne bliver parate til at være aktører i eget liv, så de går ud i verden med selvtillid, selvværd og oplevelsen af at være kompetente, handlekraftige og i stand til at gøre en forskel. Dette vil skolen understøtte ved at gøre skoledagen endnu mere spændende, medinddragende og motiverende for eleverne vha. den projektbaserede læring med udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger inden for Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM).

Mål for eleverne

· At skoledagen opleves mere meningsfuld, medinddragende, spændende og motiverende

· At styrke elevernes nysgerrighed, motivation, medinddragelse og meningsfulde læringsrum gennem virkelighedsnær projektbaseret læring i samarbejde med aktører uden for skolen

· At styrke elevernes faglige niveau