Kære studerende
Velkommen til Nyager skole! Vi glæder os til at byde dig velkommen som en del af skolens hverdag.
I dette dokument kan du finde relevant viden og informationer om skolen. Er der noget, du er i tvivl om, er du også altid velkommen til at spørge. Udover hos din praktiklærer er der god viden at finde på skolens kontor hos sekretærerne eller ledelsen, hos praktikkoordinatoren eller hos kollegerne på personalerummet.
Kontaktoplysninger og vigtig information:
Nyager Skole
Ejbyvej 100
2610 Rødovre
Skolens kontor: 36378300. nyager-skole@rk.dk
Skolens hjemmeside: https://rk-nyagerskole.aula.dk/
Praktikansvarlig leder: Anne-Marie Elgaard Seidler, cn11684@rk.dk
Anne-Marie er skolens viceskoleleder og har kontor lige overfor personalerummet samme sted som skolens sekretærer og resten af skolens ledelsen.
Praktikkoordinator: Julie Lund Jørgensen, j8ptedn6@rkskole.dk
Julie er også en af skolens skolebibliotekarer, så hun vil ofte være at finde på skolebiblioteket. Her kan du også få en rundvisning i skolens materialer og få hjælp, hvis der er noget, du skal bruge i undervisningen.
Sygemelding sker til praktiklæreren skriftligt på Aula senest kl. 7 på praktikdagen. Som studerende vil du få adgang til skolens Aula fra praktikstart.
Skolens kultur og særkende:
Nyager Skole er en folkeskole i Rødovre Kommune. Skolen har ca. 790 elever fra 0.- 9. klasse fordelt på 35 klasser – og ca. 100 ansatte. Skolen er en 3- og 4-sporet skole, som også rummer kommunens kursusrække for elever med dysleksi. SFO er en fuldt integreret del af skolen med afdelingerne SFO1 fra 0. - 3. klasse, SFO2 fra 4. - 6. klasse og SFO3 fra 12-18 år.
Skolen er opdelt i tre afdelinger: Indskoling fra 0. - 2. klasse, mellemtrin fra 3.-5. klasse og udskoling fra 6.-9. klasse. I indskolingen arbejder vi i spor (0., 1. 2.), på mellemtrin og i udskolingen arbejder vi i årgangsteams.
Med udgangspunkt i det kommunale børne- og ungesyn står arbejdet for at skabe trygge fællesskaber med deltagelsesmuligheder for alle børn helt centralt i skolens virke.

Arbejdet med elevernes læring og trivsel er kerneopgaven i skolen og udgangspunktet for planlægning af undervisningens rammer og indhold.
Nyager Skole arbejder med fleksibelt skema. Her er det de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der er udgangspunktet for skemalægningen. For eleverne betyder det, at der gives mulighed for
at der planlægges og arbejdes med længere forløb / temaer
at der skabes samarbejdsmuligheder klasser / fag imellem. Det er nemmere at samtænke fag, fx at engelsk og dansk tilgodeses i samme tema. Projektbaseret undervisning har bedre vilkår med fleksibelt skema.
at der indtænkes planlagt lærer- og pædagogfravær. Det betyder, at eleverne har færre vikartimer.
For dig som studerende betyder det, at du ikke vil have et fast skema gennem hele skoleåret, men at du løbende vil få dit skema af din praktiklærer. Har du ønsker til at opleve andre dele af skolens hverdag, er du altid velkommen til at spørge.
Siden 2020 har Nyager Skole været projektbaseret profilskole med fokus på videnskab og kreativitet (STEAM). For eleverne betyder det, at skolen hvert år afvikler et antal FOKUS-uger, hvor eleverne arbejder tværfaglig, projektbaseret med virkelighedsnære problemstillinger.
Vi arbejder ligeledes med co-teaching og to-voksentimer på alle skolens klassetrin. Nogle af disse timer varetages af pædagoger, andre af lærere afhængig af klassetrin.
Skolen har en række tilbagevendende traditioner, fx Nyager Marked og Nyager Lege, der afholdes årligt.
Skolen har en række vejledere, der er en del af skolens hverdag, herunder læse- og matematikvejledere, læringsvejledere/skolebibliotekarer og PIT-vejledere (pædagogisk indsatsteam).
Skolen har et tværfagligt samarbejde med såvel uddannelsesvejledere, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, sundhedsplejerske, SSP og Børne- og Familieafdelingen.
Velkomst for de studerende:
På velkomstdagen møder alle studerende på skolens personalerum sammen med en
leder og praktikkoordinatoren samt praktiklærerne klokken 9.
Vi spiser morgenmad sammen og gennemgår skolens regler, retningslinjer og de
generelle forventninger, vi som skole har til dig som studerende, og der bliver selvfølgelig
mulighed for at stille spørgsmål. Efterfølgende får de studerende tid til at sidde med
deres praktiklærer, der også vil give dem en rundvisning på skolen, og efter frokost vil
der, hvis det skemateknisk kan hænge sammen, være mulighed for at møde klasserne.
Som studerende er du velkommen til at deltage i alle skolens aktiviteter, herunder omlagte dage, lærermøder, teammøder, forældremøder og anden mødeaktivitet. Disse aktiviteter vil muligvis ikke ligge på din praktikdag, men er det muligt for dig, er du velkommen til at deltage på ugens øvrige dage. Tal med din praktiklærer eller praktikkoordinator.
Fravær registreres af din praktiklærer i praktikportalen.
Vi opfordrer alle studerende til at tage del i livet på personalerummet. Spis din frokost sammen med kollegerne, spørg og deltag. Der er ingen faste pladser😊
Dagligdagen på skolen:
Du har som studerende som udgangspunkt mødetid på skolen fra 7.55 (7.50 i indskolingen)-15.30. Du skal møde til tiden.
I det skema, du får fra din praktiklærer, vil der være afsat tid til deltagelse i undervisning i praktikfaget, forberedelse, ugentligt møde med praktiklærer - herunder vejledning - og pausetilsyn. Nogle uger vil der også være mulighed for at deltage i undervisning i andre fag end praktikfaget, deltage i skolens møder, forældremøder m.m. Du er som studerende velkommen til at komme med ønsker til opgaver, du gerne vil deltage i.
Din praktiklærer vil introducere dig for de øvrige voksne i klassens team, så du også har mødt dem, ved hvem de er og kan tale med dem om klassen.
Der vil være uger, hvor klassen har FOKUS-uge eller andre aktiviteter, fx teater- eller biblioteksbesøg med åben skole, den dag du som studerende er på skolen. Her deltager du i klassens hverdag, men ikke nødvendigvis I dit praktikfag. Dette vil være med til at give dig en fornemmelse af den omskiftelighed, der også er en del af at være lærer.
Skolens kommunikationsplatform er Aula, men vi arbejder også i læringsportalen MinUddannelse og i skemalægningsprogrammet Docendo. Som studerende vil du få adgang til alle tre dele, så du kan følge med i og på sigt deltage i planlægning, skrivning af ugeplaner, m.m.
Din praktiklærer vil vise dig og involvere dig som studerende i klassens årsplan, faglige mål og undervisningsplaner og forberedelse af den daglige undervisning samt fortælle dig om de særlige indsatser, der foregår i klassen. Husk i denne sammenhæng, at du har tavshedspligt. Det vil sige, at du ikke må dele navne eller specifikke hændelser fra skolen med udenforstående. Når du bruger observationer fra undervisningen i din hverdag på KP, skal de anonymiseres.
Som studerende på Nyager skole indgår du i elevernes øjne på lige fod med de andre voksne i skolehverdagen. Derfor har du, ligesom de ansatte på skolen, et ansvar for at optræde som en professionel voksen med dertil hørende sprog og adfærd. Læn dig op ad din praktiklærer og spørg, hvis du er i tvivl om noget.
Nyager Skoles mobilpolitik foreskriver, at eleverne afleverer deres telefoner om morgenen i telefonskabet og kun bruger den i skoletiden, hvis det er relevant for undervisningen. 7.-9. klasse får dog telefonen udleveret, når/hvis de forlader skolens område i spisepausen.
Også her er det væsentlig, at du som professionel voksen er et godt eksempel. Læg derfor mobilen væk i undervisningstiden.
Rødovre Kommune har røgfri arbejdstid. Det vil sige, at du ikke må ryge i arbejdstiden, heller ikke udenfor skolens område.
I personalerummet kan du forberede dig og holde pause. Kaffe og te er til fri afbenyttelse. Vær sød at rydde op efter dig selv, tag din kaffekop med tilbage til personalerummet, hvis du tager den med ud i klassen, og sæt i opvaskemaskinen.
Har du brug for at kopiere materialer til undervisningen, er du velkommen til at benytte skolens kopimaskiner. For at kunne printe, skal du være på skolens netværk. Du er velkommen til at låne en skolecomputer på skolebiblioteket.
De dage, din praktikgruppe er på skolen, kan I låne en vikarnøgle på skolens kontor. Nøglen skal afleveres, inden I går hjem. Nøgler må ikke udlånes til elever.
Skolens arbejde med vejledning og trepartssamtaler:
Praktiklæreren koordinerer med KP’s undervisere mødetidspunkt for trepartssamtale, så der er mulighed for observation i klassen inden samtalen. Praktiklæreren giver de studerende mulighed for sparring ift. dagsorden og byder ind med punkter, hvis det er relevant.
Hvis det ønskes, kan praktikkoordinatoren deltage i samtalen.
Vejledning foregår løbende som en del af de ugentlige samtaler med praktiklærer. Læs mere detaljeret om vejledning på første og andet år i uddannelsesplanens 2. del.
Skolens indstilling til godkendt/ikke godkendt af den studerendes praktik:
Hvis din praktiklærer i løbet af din praktik er bekymret for, at du ikke kan leve op til de mål, der stilles for praktikken, eller hvis dit fravær er bekymrende højt, vil din praktiklærer, eventuelt i samarbejde med praktikkoordinatoren, indkalde dig en samtale, så I sammen kan lægge en plan for, hvordan du kommer på ret kurs. Aftaler skrives ned og dokumenteres i Aula og praktikportalen og følges op løbende med tilhørende skriftlige dokumentation. Opleves der ikke en forbedring, vil dette blive kommunikeret tydeligt til dig som studerende både mundtlig og skriftligt, så du har mulighed for at rette op på problemerne med støtte fra din praktiklærer. Ved fortsat manglende indsats eller fremmøde kan skolen vælge ikke at indstille dig til godkendelse af praktikken.
Samarbejde med KP om de studerendes forløb på skolen:
Før du som studerende starter din praktik på skolen, har praktiklærer og koordinator holdt møde med dine undervisere på KP. Vi ønsker at knytte din praktik så tæt som muligt til din undervisning på KP, og udveksler derfor årsplaner med KP-underviserne, så vi sammen kan knytte bånd mellem de to institutioner.
Praktikkoordinatoren deltager gerne i evalueringsmøder i slutningen af skoleåret med KP-underviserne, hvis dette er praktisk muligt.
Evaluering og udvikling af de studerendes forløb på skolen:
Din praktiklærer vil løbende spørge dig og din praktikgruppe, om der er opgaver eller områder I ønsker at bruge mere/mindre tid på, og om I har ønsker til deltagelsesmuligheder.
Ved skoleårets afslutning holdes der et evalueringsmøde med praktiklærer med henblik på ønsker til fortsat arbejde på anden årgang.
Praktikkoordinator kan deltage på dette møde, hvis det ønskes.
Skolen/kommunen udformer et evalueringsskema til de studerende, som der efterfølgende arbejdes med på skolen.
Kommunen er desuden i gang med at udvikle en fælles strategi for de lærerstuderende med henblik på at introducere alle de studerende til kommunens forskellige kulturelle tilbud, forvaltning, m.m. Dette arbejde fortsætter i skoleåret 25/26.
Se principper- under menu: skolebestyrelsen.
Mobilpolitik
Ringetider
Fælles fodslag
Plan over skolen (tilføjes, når den er klar for næste skoleår)
Hele uddannelsesplanen er vedhæftet i en samlet PDF